آموزش
پرطرفدار

کاشت میلگرد در بتن؛ روش اصولی و مراحل کار

بتن یکی از بهترین انواع مصالح ساختمانی برای اجرای هر نوع سازه‌ای است، اما در این بین یک مشکل مهم وجود دارد و آن ضعف بتن در برابر نیروهای کششی است که برای رفع چنین مسئله‌ای، نیاز به کاشت میلگرد و مسلح کردن آن داریم. این کار از حساسیت بالایی برخوردار است و از همین رو باید ضوابط و استاندارد‌های متعددی رعایت شوند.

اگر مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستید، تا انتهای نوشته همراه ما باشید و با مراحل و اصول کاشت میلگرد در بتن آشنا شوید.

هدف از کاشت میلگرد در بتن چیست؟

میلگرد‌هایی را که با هدف تقویت یک بخش از سازه به‌کار گرفته می‌شوند، آرماتور می‌نامند. جالب است بدانید که نقاط ضعف بتن، در واقع نقاط قوت میلگرد به‌شمار می‌روند و به نحوی این دو متریال مکمل هم هستند. همان‌گونه که گفته شد، بتن‌ در برابر بار‌های خمشی و کششی بسیار ضعیف است، اما در مقابل، میلگرد مقاومت بسیار خوبی (بسته به کیفیت) در برابر این بار‌ها دارد.

برخی از دلایل کاشت میلگرد در بتن عبارتند از:

  • تقویت فونداسیون سازه‌های بتنی
  • ایجاد اتصال برای ساخت ستون یا تیر جدید
  • امکان اجرای روش ژاکت بتنی (روشی برای مقاوم‌سازی)

همچنین علاوه‌بر موارد مذکور با کاشت میلگرد در بتن می‌توان برای اجرای میلگرد بستر نیز اقدام کرد.

مراحل کاشت میلگرد در بتن

برای هر نوع کاربری که از روش کاشت میلگرد در بتن استفاده می‌شود، دو موضوع اهمیت بالای دارد؛ اول استفاده از میلگرد‌های باکیفیت و مناسب و دوم اجرای اصولی و رعایت استاندارد‌ها. این امر به قدری حساس است که حتی برای آن برخی قوانین و ضوابط تنظیم شده‌اند و در صورت عدم رعایت، ساختمان با مشکلات مختلفی روبرو خواهد شد. در ادامه، مراحل اصولی کاشت میلگرد در بتن را بررسی کرده‌ایم.

تعیین جایگاه مناسب برای میلگردها

تعیین جایگاه مناسب برای میلگرد‌ها در واقع مهم‌ترین مرحله از کار است، چرا که در صورت بروز هرگونه اشتباه، مراحل بعدی هر چقدر هم که به‌خوبی انجام شوند، نتیجه کار مطلوب نخواهد بود.
برای اینکه بتوان جایگاهی مناسب را برای میلگرد‌ها پیدا کرد، نیاز است تا با یک برآورد دقیق از ابعاد و نیاز‌ها با متغیر‌های مختلف نظیر سایز میلگرد، یک نقشه دقیق ترسیم کرد تا در طول کل فرآیند، راهنمای کار باشد. توجه داشته باشید که این کار امری تخصصی است و باید به افراد متخصص سپرده شود.

سوراخکاری جایگاه میلگردها

بعد از اینکه جایگاه و زاویه میلگرد‌ها به شکل مناسب تعیین شد، لازم است در محل مشخص، سوراخ‌هایی را ایجاد کرد. سوراخ کردن بتن شاید در ظاهر کاری ساده باشد اما نکاتی هستند که باید به آن‌ها دقت کنید.

مهم‌ترین نکته این است که تمام فرایند سوراخ‌کاری را می‌بایست با استفاده از دستگاه‌های قدرتمند و مته‌های تیز و مناسب انجام دهید تا هیچ‌گونه ترک‌خوردگی و خرابی درون بتن صورت نگیرد. همچنین توجه داشته باشید که سوراخ‌کاری دقیقا بر اساس نقشه صورت گیرد و کوچک‌ترین تغییری را بدون هماهنگی با مهندس ناظر اعمال نکنید.

 

روش کاشت میلگرد در بتن

 

پاک‌سازی کامل سوراخ

برای اینکه چسب‌های مورد استفاده به خوبی عمل کنند و همچنین میلگرد به شکل درست در جای خود قرار گیرد، نباید هیچ‌گونه اضافات ناشی از سوراخ‌کاری بتن درون سوراخ وجود داشته باشد. از این رو در ابتدا باید با دمنده قوی هوا درون سوراخ را کاملا تمیز کنید، سپس جداره‌ها را با فرچه تمیز کرده و دوباره با دمنده هوا داخل سوراخ را تمیز کنید.

تزریق چسب مخصوص

در این مرحله نیاز است تا با بهره‌گیری از دستگاه تفنگی و نازل بلند، نصف بیشتر سوراخ را با چسب پر کنید. توجه داشته باشید که باید از چسب مناسب و باکیفیت بهره ببرید تا اتصال محکم باشد. همچنین به جای تزریق چسب می‌توانید از کپسول کاشت میلگرد نیز استفاده کنید.

کاشت میلگرد

بعد از پر کردن سوراخ با چسب، باید میلگردی را که پیش‌تر با ابعاد مناسب برش داده‌اید، درون سوراخ قرار دهید. توجه داشته باشید قسمت تحتانی میلگرد که با دیوار اتصال پیدا می‌کند، می‌بایست صاف و صیقلی باشد و کاملا با انتهای سوراخ تماس پیدا کند. این مرحله یکی از حساس‌ترین مراحل است، چرا که اگر قرار‌گیری میلگرد به هر طریقی نامناسب باشد و چسب خشک شود، دیگر امکان اصلاح فرآیند وجود نخواهد داشت.

خشک شدن چسب

اگر انتهای میلگرد بدون مشکل به دیوار اتصال پیدا کرد و مشکلی برای میلگرد‌ها وجود نداشت، بسته به نوع چسب، باید مدت زمانی را منتظر بمانید تا چسب کاملا خشک شود. به طور کلی توصیه می‌کنیم برای 24 ساعت منتظر بمانید و در این مدت زمان هیچ‌گونه فشاری به میلگرد وارد نکنید.

آئین‌‌نامه و ضوابط کاشت میلگرد در بتن

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کاشت میلگرد در بتن امر بسیار حساسی است و از این رو مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای این کار وجود دارد. برخی از مفاد آیین‌نامه در رابطه با کاشت میلگرد در بتن عبارتند از:

  • حداقل تغییر شکل میلگرد انتخاب‌شده برای کاشت، نسبت به حالت اولیه در زمان گسیختگی میلگرد، باید از ۸% بیشتر باشد.
  • به‌ منظور ایجاد فضای لازم بین میلگردهای کاشته‌شده و درگیریِ بهتر آرماتور با چسب کاشت، حداقل فاصله بین میلگردها نباید از پنج برابر قطر میلگرد کمتر باشد.
  • در صورتی که هدف از کاشت میلگرد، ادامه دادن مقطع ستون باشد، نسبت سطح مقطع میلگردهای کاشته‌شده به سطح مقطع ستون موجود، باید بین ۰.۸% تا ۸% باشد.
  • برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و یون‌های مهاجم به میلگرد و چسب تزریق‌شده، باید پوششی از سنگ‌دانه‌های بتن، به ‌عنوان محافظ وجود داشته باشد که به آن، پوشش بتنی یا کاور گفته می‌شود.
  • حداقل تعداد میلگردهای کاشته‌شده در اعضای فشاری برای میلگردهای داخل خاموت مستطیلی، برابر ۴ عدد است.

عدم رعایت هر کدام از موارد مذکور علاوه‌بر اینکه می‌تواند منجر به بروز مشکلات فنی شود، ممکن است از نظر قانونی هم برای سازه مشکل ساز باشد.

خرید انواع میلگرد با بهترین کیفیت در سراسر کشور

اگر می‌خواهید نتیجه خوبی از کاشت میلگرد در بتن دریافت کنید، علاوه بر رعایت استاندارد‌های این کار، یک موضوع مهم دیگر نیز وجود دارد و آن استفاده از میلگرد‌های باکیفیت و مقاوم است.

در مجموعه بازرگانی آیرومارت می‌توانید میلگردهای بهترین تولیدکنندگان کشور را بدون واسطه و با قیمت رقابتی تهیه کنید. برای خرید و بررسیقیمت میلگرد ۱۴ و سایر محصولات مشابه به صورت آنلاین یا تلفنی، تنها کافی است به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.

روش اصولی و آموزش کاشت میلگرد در بتن

کلام آخر

کاشت میلگرد در بتن یکی از بهترین راهکار‌ها برای تقویت بتن و از بین بردن نقاط ضعف آن است. این روش کارآمد، ارزان و سریع است اما در مقابل امری حساس بوده و باید در انجام آن دقت داشت. با توجه به این موضوع، ما در این نوشته کوشیدیم تا مراحل و ضوابط قانونی کاشت میلگرد در بتن را تشریح کنیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

ادمین تینامــــگ

تینامــــگ با هدف انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد طبق آخرین تکنولوژی روز جهان فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا